علائم بیش فعالی در بزرگسالان از آنجا حایز اهمیت است که اگر فرد بزرگسال دارای بیماری بیش فعالی باشد مخاطرات بسیاری اعم از اخراج از محیط کار ، عدم توانایی در برقراری رابطه درست با همسر و خانواده، گرایش شدید به اعتیاد و … را خواهد داشت. بیش فعالی بیماری است که از دوران کودکی در افراد به وجود می آید و به هیچ وجه به خودی خود قابل درمان نمی باشد و فرد با بزرگتر شدن ، از آنجا که نقش های متفاوتی در اجتماع می پذیرد این بیماری نیز خود را به اشکال مختلف در زندگی خصوصی و اجتماعی فرد نمایان می سازد. از اینرو شناخت علایم بیش فعالی در بزرگسالان از اهمیت زیادی برخوردار است و افراد با شناختن نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان میتوانند به درمان آن روی آورند و خود و خانواده خود را از گزند این بیماری در امان سازند.

با این مقدمه حال به معرفی علائم بیش فعالی در بزرگسالان خواهیم پرداخت و این علایم را تک به تک تحلیل خواهیم نمود. بگذارید در ابتدا اعلام کنیم که روش های درمان بیش فعالی در دنیا به سه روش درمان با لورتا نوروفیدبک، دارو درمانی و رفتار درمانی شناخته میشود و از میان این روشهای درمانی، تنها روش درمان موثر در کوتاه مدت که بدون دارو و عوارض و بستری شدن است روش درمان بیش فعالی در بزرگسالان با لورتا است. این روش درمان پیشرفته فرد بیمار را درکمتر از سه ماه با استفاده از تکنولوژی فوق پیشرفته لورتا برای همیشه درمان می نماید.

در این روش پس از شناسایی علایم بیش فعالی در بزرگسالان توسط روانشناسان متبحر ، فرد در حداکثر سی جلسه درحالی که بر روی صندلی مخصوص نشسته و تجهیزات فوق پیشرفته عملکرد مغز وی را مونیتورینگ و بهبود می بخشند درمان میگردد . در این روش بدون بستری و جراحی و دارو برای همیشه میتوان از شر بیماری بیش فعالی بزرگسالان و اختلالات آن رها شد.

۱ – یکی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان این است که غالبا مطابق دستورالعمل و شیوه ها حرکت نمیکنند.

اختلال کم توجهی و بیش فعالی فقط به کودکان محدود نمی شود – ۳۰ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا علائم بیش فعالی را در بزرگسالی نیز تجربه می کنند. علاوه بر این ، افرادی که هرگز در کودکی تشخیص داده نشده اند ، ممکن است در بزرگسالی علائم واضح تری پیدا کنند و باعث ایجاد مشکل در شغل یا روابط شوند. بسیاری از بزرگسالان متوجه نیستند که به ADHD مبتلا هستند ، و باعث می شود آنها در مورد اینکه چرا اهداف آنها محقق نمی شود ، پریشان باشند. بیمار بزرگسال بیش فعالی در پیروی از دستورالعمل ها و شیوه های یک برنامه ریزی شغلی و یا شخصی با مشکل مواجه است که این مشکل باعث اخراج از محیط کار و یا جرائم اجتماعی و قانونی برای فرد میگردد . این فرد در اجرای برنامه ریزی زندگی شخصی نیز به همینگونه با مشکل مواجه است.

۲- یکی دیگر از نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان اجرای دیر هنگام وظایف و کارهای محوله به ایشان است .

یکی دیگر از علائم بیش فعالی در بزرگسالان در یک کلام تاخیر در انجام امور محوله به ایشان است . غالبا در دقیقه ۹۰ به انجام امور می پردازند .ADHD در بزرگسالان الگوی کمی متفاوت از کودکان را دنبال می کند. بزرگسالان ممکن است به طور مزمن برای انجام وظایف کاری یا  حضور در رویدادهای مهم تأخیر داشته باشند. بزرگسالان ممکن است متوجه شوند که تأخیر آنها باعث تضعیف اعتبار و اهداف خود یا گروه میشود ولیکن در انجام به موقع کار باز کوتاهی کرده و گویی ناتوانند.

۳- یکی دیگر از علائم  ADHD  در بزرگسالان رانندگی پر خطر با وسایل نقلیه است .

۴- حواس پرتی نیز یکی دیگر از نشانه های بیش فعالی بزرگسالان است.

۵- از دیگر علائم بیش فعالی در بزرگسالان انجام رفتارهای انفجاری است.

۶- یکی دیگر از علایم بیش فعالی تمرکز شدید شخص بیمار بر روی مسائل مورد علاقه وی است.

۷- یکی دیگر از نشانه های بیش فعالی پرداختن به کارهای کم اهمیت در مسئولیت های چند وظیفه ای است.

۸- کم توجهی ناشی از بیش فعالی

۹- گرایش شدید به مصرف سیگار، الکل و یا مواد مخدر یکی دیگر از علائم بیش فعالی در بزرگسالان است.

۱۰- تنوع گرایی نیز یکی دیگر از علائم بیش فعالی در بزرگسالان است.

۱۱- شیطنت بیش از حد فرد در دوران کودکی یکی دیگر از علائم احتمال بیش فعالی در بزرگسالان است.

۱۲ – نتایج آزمایشات ADHD  روانشناختی یکی دیگر از علائم بیش فعالی در بزرگسالان می باشد.

۱۳- وسواس یکی دیگر از علایم بیش فعالی در بزرگسالان می باشد.

۱۴ – داروهایی برای بیش فعالی

رایج ترین داروی بیش فعالی بزگسالان محرک ها هستند. ممکن است طنزآمیز به نظر برسد که افرادی که بی قرار هستند یا بیش فعال هستند از مواد محرک کمک می گیرند. این داروها ممکن است با تنظیم دقیق مدارهای مغزی که بر توجه تأثیر می گذارند ، تمرکز را کاهش داده و قابلیت تحریک پذیری را کاهش دهند. اگر محرک ها به اندازه کافی کمک نکنند ، پزشک ممکن است یک داروی ضد افسردگی برای ایجاد ثبات در خلق و خوی یا یک مهارکننده انتخابی جذب نوراپی نفرین مانند آتوموکسین تجویز کند که می تواند به کنترل رفتارهای تکانشی کمک کند. البته روش درمان علائم بیش فعالی در بزرگسالان با استفاده از تکنولوژی فوق پیشرفته لورتا در کمتر از سه ماه بدون دارو و عوارض همینک مهیا می باشد .

۱۵ – داروهای بیش فعالی چقدر موثر هستند؟

مطالعات زیادی در مورد داروهای بیش فعالی در بزرگسالان نسبت به کودکان انجام شده است. مطالعات نشان داده است بزرگسالانی که از دارو های محرک استفاده می کنند علائم ADHD کمتری نسبت به بیمارانی دارند که از دارو های غیر محرک استفاده دارند  و بیمارانی که از داروی محرک استفاده میکنند در مدت ۳۰ دقیقه تمرکز بهتری نسبت به بیمارانی که از داروی غیر محرک استفاده میکنند دارند . از آنجا که درمان بیش فعالی با دارو های محرک و غیر محرک دارای عوارض جانبی بوده و درمان موثر برای بیمار حاصل نمیگردد ، روش درمان بیش فعالی با دارو را میتوان به عینک زدن برای جبران کاهش بیماری تشبیه نمود و تا زمانیکه بیمار داروهای خود را مطرف کند علائم بیش فعالی در بزرگسالان کمتر نمایان میگردد . دقیقا مانند اینکه تازمانیکه فرد کم بینا از عینک استفاده نماید مشکلات کمتری در بینایی دارد. ولیکن درمان بیش فعالی با دارو به هیچ عنوان موثر و نهایی نیست. امروز تنها روش درمان موثر بیش فعالی استفاده از روش درمان لورتا نوروفیدبک با دستگاههای فوق پیشرفته بدون عوارض و دارو و بستری شدن می باشد که فقط در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا از این روش بهره میجویند و خوشبخدانه در ایران نیز به اهتمام دکتر امین اسداله پور این روش در مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر در تهران و تبریز در حال ارائه خدمات است و شما میتوانید برای همیشه در کمتر از سه ماه از این بیماری رهایی پیدا کنید .

۱۶- مشاوره برای بیش فعالی

بیشتر بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است همچنان با عادات ضعیف و اعتماد به نفس پایین درگیر باشند. مشاوره روانشناسی برای بیش فعالی بر سازماندهی ، تنظیم روال مفید ، ترمیم روابط و بهبود مهارت های اجتماعی این افراد بسیار موثر خواهد بود . شواهدی وجود دارد که درمان شناختی رفتاری به ویژه در مدیریت مشکلات زندگی روزمره افراد دارای علائم بیش فعالی در بزرگسالان بسیار مفید است. مشاور و روان شناس با آموختن روش های درست حل مشکلات این اختلال و آشنایی فرد بیمار با کاستی های رفتاری وی سعی در اصلاح رفتار ایشان می نماید.

۱۷ – تاثیر علائم بیش فعالی بزرگسالان در شغل ایشان

نگه داشتن یک شغل برای افراد دارای علائم بیش فعالی بزرگسالان می تواند سخت باشد. آنها غالباً در انجام کارها و پیروی از دستورالعمل ها ، سازماندهی منظم و انجام امور به صورت ضرب الاجل مشکل دارند. آنها همچنین مستعد تاخیر در انجام وظایف محوله به ایشان و اشتباهات و سهل انگاری در امور شغلی خود هستند. در یک نظرسنجی ملی در کشور آمریکا ، تنها نیمی از بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی تمام وقت شاغل بودند ، در حالی که ۷۲٪ از افراد فاقد علایم و نشانه های بیش فعالی در بزرگسالی شاغل بودند. افراد مبتلا به بیش فعالی تمایل دارند درآمد کمتری نسبت به همسالان خود داشته باشند و این به دلیل اعتماد به نفس کم و تصور ایشان از عدم توانایی خود در انجام درست امور است . در حالیکه این تصور کاملا غلط می باشد .

۱۸- چه مشاغلی برای دارندگان علائم بیش فعالی بزرگسالان مناسب است ؟

تحقیقات زیادی در مورد مشاغلی که افراد دارای علائم بیش فعالی احتمالاً در آن رشد می کنند وجود ندارد. اما یکی از برترین متخصصان بیش فعالی در دنیا به نام راسل میگوید كه بیماران دارای علایم بیش فعالی که تحت نظر و مراقبت ایشان می باشند بسیار در مشاغلی مانند فروش ، بازیگری ، عكاسی ، مربیگری ورزشی و بسیاری از مشاغل تجاری موفق عمل کرده اند . امروزه با درمان موثر بیش فعالی در کمتر از سه ماه توسط تکنولوژی فوق پیشرفته لورتا نوروفیدبک ، افراد دارای نشانه های این بیماری دیگر میتوانند هر شغلی را برای خود برگزینند.

۱۹ – لزوم داشتن الگو و مشاور برای بیش فعالان در محل کار

افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است بتوانند با داشتن یک الگو همانند مربی در محیط کار عملکرد شغلی خود را افزایش دهند. الگو برداری از فرد موفق که مانند مربی فرد در محیط کار می باشد میتواند مهارتهای سازمانی مانند یادداشت برداری ، نگه داشتن برنامه ریز روزانه و اولویت بندی لیست کارها را برای فرد بیمار ساده تر کند. همچنین داشتن یک محیط کاری آرام و با حواس پرتی های کم ممکن است به موفقیت افراد بیمار کمک کند. بیش فعالی از نظر قانون معلولیت آمریکایی ها یک معلولیت به حساب می آید . همین امروز برای همیشه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته لورتا از شر این بیماری و عوارض آن خلاص شوید.

۲۰ – دارندگان علائم بیش فعالی در بزرگسالان و مشکلات ازدواج

ADHD می تواند ازدواج و سایر روابط را خرابکاری کند. این شرایط یادآوری تعهدات اجتماعی ، روزهای تولد یا سالگرد ، به پایان رساندن کارهای خانه و پرداخت به موقع قبض ها را دشوار می کند. بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است به راحتی روحیه خود را از دست بدهند یا رفتارهای بی پروا انجام دهند. این امر منجر به افزایش میزان جدایی و طلاق می شود.

۲۱- تاثیر داشتن الگو و مشاور در زندگی افراد بیش فعال

مانند داشتن الگو و مشاور در محل کار ، افراد مبتلا به بیش فعالی  بهتر است در زندگی روزمره نیز از الگو و مربی بهره مند شوند. داشتن الگوی مناسب و مشاور به بیمار کمک می کند تا مهارتهای تازه آموخته شده را در موقعیتهای واقعی ، اعم از سازماندهی در منزل یا برنامه ریزی برای سفر عملی کند.

۲۳ – تاثیر استفاده از تکنولوژی در ارتقا عملکرد شغلی افراد بیش فعال

اپلیکیشن های برنامه ریزی و سازماندهی تلفن های هوشمند می تواند به ویژه به ارتقاء عملکرد شغلی افراد مبتلا به علائم و نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان کمک شایانی نماید. با توجه به تنوع برنامه های موجود در گوشی های هوشمند در حوزه برنامه ریزی و سازماندهی شخص دارای علایم بیش فعالی در بزرگسالان میتواند از هر برنامه برای ایجاد لیست کارهای جدید هر شب استفاده نموده و همیشه بر اساس اولویت بندی های این برنامه در امور خود عمل نماید . توصیه در این خصوص به این بیماران این استکه لیست کارهای خود را با استفاده از چهار دسته تماس ، ایمیل و مکاتبات ، وظایف و مشاغل مرتب نمایند با اینکار اهم فعالیت های خود را میتوانید دنبال کنید و رویدادهای مهم را از دست ندهید.

 

۲۴- تغذیه مناسب برای  افراد دارای علائم بیش فعالی در بزرگسالان چیست؟

برخی از متخصصان معتقدند که غذاهایی که برای سوخت وساز با کیفیت مغز مناسب است می توانند علائم بیش فعالی در بزرگسالان را کاهش دهند. غذاهای با پروتئین بالا ، از جمله آجیل ، گوشت ، لوبیا و تخم مرغ ، ممکن است عملکرد مغزی فرد بیمار را بهبود بخشد. جایگزینی کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده ، مانند ماکارونی سبوس دار یا برنج قهوه ای ، می تواند به نوسانات خلقی کمک کرده و سطح انرژی  فرد بیمار را تثبیت کند.

۲۵ – آیا شکر علائم بیش فعالی را در بزرگسالان تشدید میکند ؟

هیچ مدرک علمی درخصوص اینکه کاهش مصرف قند و شکر و یا جایگزینی این مواد باعث بهبود عملکرد افراد دارای علایم و نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان شده وجود ندارد . از اینرو با نگاه واقع بینانه سعی در درمان بیش فعالی با استفاده از روش های علمی نمایید