بیماری اوتیسم چیست ؟ یکی از جستجوهای مهم کاربران است که در مقاله زیر در مورد اوتیسم و علائم اوتیسم صحبت میکنیم.

بیماری اوتیسم چیست علت، علائم و درمان اوتیسم

با توجه به آمار روز افزون کودکان مبتلا به اختلالات رشدی از جمله بیش فعالی و اوتیسم تیم نورولند سعی دارد که با تهیه مطالب مرتبط و با تشریح علائم و راهکار های درمانی باری از دوش خانواده های درگیر بردارد. به همین دلیل در این نوشتار به تشریح اختلال اوتیسم، علت و روش های درمانی اشاره شده است و مطالعه آن به تمامی خانواده ها توصیه می شود. چنان چه نظرات و پیشنهاد های خود را با ما در میان بگذارید می توانیم با درک بهتر بازخورد های شما عزیزان، محتویات ارزشمندتری را تهیه نماییم.

تاریخچه کشف اختلال اوتیسم

آیا میدانیستید برای ارزیابی اختلال اوتیسم از نرم افزار کنتب استفاده میشود.

یکی از سوالات متداول درباره بیماری اوتیسم این بوده که چگونه و در چه دهه ای از این اصطلاح استفاده گردید. مطالعات نشان می دهد شروع به کارگیری اصطلاح اوتیسم به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی بر می گردد که برای تشریح علائم بسیاری از مشکلات عصبی و روان شناختی آن را استفاده می کردند.

در حقیقت این اصطلاح از یک واژه ی یونانی به نام اوتوس (autos) اقتباس شده است که اشاره به افرادی دارد که قادر به برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی نیستند و تنهایی و گوشه گیری را بر حضور در اجتماع ترجیح می دهند.

یوجین بلوبر روان پزشکی سوئیسی را می توان نخستین فردی دانست که از اصطلاح اوتیسم برای تشریح علائم و شواهد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی استفاده می کرد.

با گذشت زمان و پیشرفت علم در دهه ۱۹۴۰، پزشکان آمریکایی این اصطلاح را برای کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی و اجتماعی به کار می گرفتند.

اگرچه به کارگیری اصطلاح اوتیسم در بین سایر پژوهشگران با یکدیگر متفاوت بود به طور مثال می توان لئوکانر پزشک فارغ التحصیل از دانشگاه جان هاپکینز نام برد که کودکان انزوا طلب و گوشه گیر را با این اصطلاح نام می نهاد.

هم چنین در این زمان سندرم آسپرگر که طیف ملایم این اختلال هست توسط دانشمندی آلمانی زبان بنام هانس آسپرگر نام گذاری گردید.

با توجه به مشابهت برخی علائم اختلال اوتیسم و اسکیزوفرنی تا دهه ۱۹۶۰  پزشکان و متخصصان این حوزه قادر به درک تفاوت علائم و شواهد این دو نبودند ولی با پیشرفت علم و افزایش آگاهی عمومی، بالاخره موفق به تشخیص درست بیماری اوتیسم شدند.

این سیر تکاملی اختلال اوتیسم در سالیان ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ به سمت شناخت بهتر روش های درمانی مانند کاربرد روش های دارویی همچون LSD، شوک الکتریکی و روش های تغییر رفتاری (به کارگیری روش های تنبیه و درد) بود.

با گذشت زمان در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ عمده روشی که به عنوان روش اصلی و کارآمد مبتلایان به اوتیسم به کار می رفت، تکنیک درمانی – رفتاری و کاربرد محیط های یادگیری کنترل شده بودند. در ادامه برای درک بهتر اوتیسم به تشریح علائم و رفتار های مبتلایان می پردازیم تا آگاهی شما نسبت به این اختلال افزایش یابد.

اشاره اجمالی به اختلال طیف اوتیسم

از جمله اختلالات رشدی – مغزی شایع در بین کودکان، بیماری اوتیسم بوده که تمرکز آن بر مهارت های اجتماعی، ارتباطی افراد است به طوری که افراد مبتلا معمولا دارای رفتار های تکراری و خاص بروز هستند که منجر به این شده است که برخی از مردم آن ها را با عنوان افراد منزوی می شناسد.

امروزه اگرچه پیشرفت های روز افزون علم و آگاهی عمومی دیده می شود ولی پژوهشگران نتوانسته اند علت دقیق و نحوه رخ دادن اختلال اوتیسم را تشخیص دهند، اگرچه مشخص شده است بخش هایی از مغز در اثر ابتلا به این اختلال دچار نقص می شوند به طوری که اغلب کودکان مبتلا قبل از سه سالگی علائم و رفتار های مختص این اختلال را بروز می دهند.

اوتیسم شامل طیفی متنوعی از علائم و رفتار ها است به طوری که می توان از آن ها به سندرم آسپرگر و (PDD-NOS) اشاره کرد که فرد مبتلا در مقایسه با سایرین علائم رفتاری کمتری دارد‌.

برای مشخص شدن علت بروز بیماری اوتیسم مطالعات زیادی صورت گرفته است که در این بین مشخص شده که عوامل ژنتیکی از جمله تقابل بین ژنی و جهش های ژنی یکی از عوامل اصلی بروز آن محسوب می شوند. اگرچه برخی مبتلایان به دلیل آسیب های وارده در دوران رشد دچار اوتیسم گشته اند.

عوامل محیطی نیز در ابتلا بسیاری از افراد سهم بسیاری دارند‌، از جمله آن ها می توان آلودگی های محیطی (فلزات سنگین موجود در جو)، به کار گیری زیاد حشره کش ها و..‌. اشاره کرد.

پس از اینکه مقاله ای در انگلیس منتشر شد این شبهه به وجود آمد که ممکن است کودکان با دریافت واکسن های چند گانه مبتلا به بیماری اوتیسم گردند. بسیاری از افراد حتی پزشکان حاذق نیز گمان می کردند که بین دریافت واکسن در سنین نوزادی و ابتلا به اوتیسم ارتباطی وجود دارد و به همین علت ترجیح می دادند که کودکان این واکسن را دریافت نکنند اگرچه  بعد ها این فرضیه به کلی رد شد در آخر این مطلب به طور مفصل به جزییات این فرضیه پرداخته شده است.

مشخص شده است که در ابتلا افراد به اوتیسم، جنسیت نیز بی تاثیر نیست به طوری که طبق گزارش ها مردان مبتلا سهم بیشتری در آمار افراد مبتلا به بیماری اوتیسم دارند. اگرچه روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می گردد.

گروهی بر این باورند که پیشرفت علم و آسان شدن روند تشخیص آیتم های بالینی ممکن است موجب شناسایی بهتر و افزایش این آمار باشد.

با توجه به اینکه والدین به ویژه مادران زمان زیادی را با کودک خود سپری می کنند می توانند روند تشخیصی این فرآیند را تسریع بخشند. بنابراین توصیه می شود که خانواده ها حتما به علائم و شواهد رفتاری هشدار دهنده فرزند خود به ویژه در دو سال ابتدایی دقت بسیاری داشته باشند تا در صورت محرز شدن ابتلا کودک بتوان با به کارگیری به موقع تکنیک های درمانی و روش های رفتاری – شناختی به برگشت کودک به مسیر طبیعی زندگی کمک فراوانی کرد.

در کشور ما نیز افراد و خانواده های زیادی با این اختلال درگیر هستند ولی خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم، دیگر به کودک اوتیسمی همچون فردی عقب افتاده ذهنی نگاه نمی شود و آن را به منزله یک تفاوت رفتاری پذیرفته اند به طوری که بسیاری از خانواده های درگیر در پی درمان مناسب هستند تا فرزندشان به بهانه ابتلا به اختلال از سایر زمینه ها عقب نماند.

باید اشاره کنیم که گروهی از این مبتلایان نه تنها از نظر بهره هوشی کمبودی ندارند بلکه با توجه به استعداد ویژه ای که در طراحی، آموزش موسیقی و حل مسائل سخت ریاضی دارند، در این حیطه ها مشغول فعالیت هستند.

به چه اختلالی، اوتیسم می گویند؟

بیماری اوتیسم یا در خود درماندگی از جمله اختلالات رشدی شایع در بین کودکان بوده که با نقص در رفتار های ارتباط کلامی و غیر کلامی مشخص می شود و علی رغم تلاش فراوان، پژوهشگران و پزشکان تاکنون علت دقیق بروز آن را کشف نکرده اند.

مبتلایان به اختلال اوتیسم با عنوان اوتیسیک یا در خود مانده نیز شناخته می شوند. عده ای تصور می کنند که شرایط محل زندگی بر افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم تاثیر دارد ولی با انجام تحقیقات بسیار، پژوهشگران نتوانسته اند رابطه ای بین ابتلا کودک به اوتیسم و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و میزان سواد والدین آن ها پیدا کنند که طبیعی است.

همان طور که اشاره شد مهمترین اثری که اوتیسم بر کودک مبتلا وارد می کند، اختلال در بخش هایی از مغز است به نحوی که کودک مبتلا قادر نیست مانند سایر کودکان نرمال در انجام تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی موفق گردد و نمود ظاهری آن را می توان در مبتلایان دید به گونه ای که قادر نیستند ارتباطات کلامی و غیر کلامی موثری با دیگران داشته باشند بلکه در انجام تعاملات اجتماعی و حتی بازی های گروهی نیز موفق نیستند.

 

 

از دیگر مشخصه کودکان اتیسمی این بوده که برخی از این افراد رفتار آزار دهنده، پرخاش، حرکات تکراری (تکان دادن مداوم دست ها به شکل پرواز)، عدم پاسخ درست به دیگران، علاقه غیر طبیعی به برخی اشیا و عدم تمایل به ترک عادات و حرکات روتین دارند.

هم چنین بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم از حساسیت های غیر طبیعی فرزند خود در حواس پنج گانه (بینایی، شنوایی، زبانی، بویایی و چشایی) ابراز نگرانی می کنند، این حساسیت به گونه ای است که زندگی را برای اعضا خانواده نیز با مشکل مواجه می کند.

برخی گزارش ها از ابتلا یک کودک از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد خبر می دهند که به عقیده گروهی حضور در زندگی ماشینی، استرس و اضطراب ناشی از آن در افزایش این آمار بی تاثیر نیست.

از دیگر عوامل موثر بر افزایش احتمال ابتلا کودک به اوتیسم، اضافه وزن و ابتلا به دیابت مادر در زمان بارداری عنوان شده است، به همین دلیل توصیه می شود چنان چه خانمی قصد بارداری دارد حتما مراقبت های بیش از بارداری و کنترل وزن را جدی بگیرد تا در آینده شانس ابتلا فرزند او به اوتیسم کاهش یابد.

علائم اوتیسم در دوره‌های سنی متفاوت

  • بیماری اوتیسم در بزرگسالان، بر روی روابط آنان و طرز برخورد آن‌ها با مشکلات و مسائل روزمره بروز می‌کند. به طوری که ایجاد ارتباط با محیط را برای آنان سخت می‌کند و بر روی حالات و حرکات اجتماعی آنان خودنمایی می‌کند و حالت نرمال را از فرد گرفته و او را منزوی و پرخاشگر می‌کند.

این اختلال بشدت می‌تواند زندگی نرمال یک شخص را تحت تأثیر قرار بدهد.

  • اوتیسم در کودکان، شاید به مراتب سخت‌تر از بزرگسالان باشد؛ چراکه کودکان در سنین زیر ۳ سال در اوج یادگیری خود به کمک محیط پیرامون هستند.

این عاملی، تعامل را از آن‌ها بگیرد، برایشان گران تمام خواهد شد. خصوصیات کودکانه، تشخیص اختلال اوتیسم را بسیار سخت می‌کند.

چرا که کودکان مبتلا به بیماری  اوتیسم، حرکاتی غیرعادی مانند دست زدن‌های بدون منبع هیجانی و پا کوبیدن‌های بی‌دلیل و همچنین جیغ و دادهای بی‌شمار را از خود، به عنوان علائم، بروز می‌دهند و این‌ها لابه لای شیطنت‌های کودکانه گم می‌شود.

بیماری اوتیسم در کودکان

چنانچه ابتلا به اوتیسم در زمان مناسب تشخیص داده شود، بهبودی علائم این بیماری سریع تر اتفاق خواهد افتاد. تشخیص اختلال اوتیسم به سادگی اتفاق نمی افتد و تست آزمایشگاهی خاصی برای آن وجود نداشته و باید پزشک برای تشخیص به رفتار کودک و صحبت والدین درباره فعالیت های او اعتنا می کند.

علائم اوتیسم به شدت متنوع و وسیع هستند. در برخی افراد درگیر این اختلال مشکلات شدید روحی و روانی دیده می شود و در مقابل عده ای هوش بسیاری دارند و می توانند حتی به شکل مستقل زندگی کنند. پزشک متخصص اطفال طی دو مرحله نسبت به ابتلا کودک به اوتیسم نظر می دهد.

عمر کودکان اوتیسم

پاسخ به این سوال دشوار است و نمی توان یک پاسخ قطعی به آن داد. اوتیسم یک اختلال است نه یک بیماری! علاوه بر این ناتوان کننده نیست. این یک وضعیت مرگبار و تهدید کننده زندگی نیست، اما برخی شرایط به طور بالقوه می توانند طول عمر فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

انواع اوتیسم

اگر به خواهیم به صورت تخصصی اوتیسم را بررسی کنیم عبارت انواع اوتیسم شاید عبارت صحیحی نباشد و بهتر است به جای آن به سطح بندی یا سطوح مختلف آن اشاره کرد. پزشکان و روانشناسان برای تعیین سطح اختلال اوتیسم بایستی دو مورد بسیار مهم توانایی ارتباطات اجتماعی کودک و رفتار ها و علایق محدود و تکراری فرد را بررسی می نمایند، سپس براساس آن این بیماری را سطح بندی می کنند.

 اختلال طیف اوتیسم سطح ۱

افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم سطح یک که به آن اوتیسم خفیف نیز گفته می شود مهارت‌های ارتباطی و تعاملی قابل توجهی با دیگران دارند. این کودکان می‌توانند گفتگو کنند اما در باقی ماندن و ادامه دادن شوخی ها یا استعاره ها دچار مشکل می شوند. در این سطح این کودکان می توانند دوست‌یابی کنند و برای خود دوستانی داشته باشند. بر اساس DSM5 افرادی که در این سطح تشخیص داده می شوند و برچسب سطح یک را دریافت می کنند نیاز به حمایت دارند.

اختلال طیف اوتیسم سطح ۲

افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم سطح ۲ نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند. علائم مرتبط با این سطح شامل فقدان شدید مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی است که تقریبا در تمام امور روزمره این افراد تاثیر گذار است و روند زندگی را برای آنان دشوار تر می سازد. اختلال اوتیسم سطح ۲ را می توان جزء انواع اوتیسم با سطح متوسط دانست که به آن اوتیسم متوسط می گویند.

کودک اتیستیک سطح ۲ پیش از تمام نیازهای درمانی نیازمند برطرف نمودن آشفتگی های حسی خود است به همین خاطر در کشور های پیشرفته در زمینه درمان اوتیسم در ابتدا این کودکان را در برنامه های حسی قرار می دهند. موسیقی درمانی و بازی درمانی نیز می تواند در کنار رویکرد ABA به این کودکان کمک کند.

اختلال طیف اوتیسم سطح ۳

بر اساس DSM5 افراد مبتلا در این سطح نیاز به پشتیبانی اساسی و فراوان در تمام امور روزمره خود دارند.  علاوه بر عدم وجود مهارت های ارتباطی شدید در سطح ۳، رفتارهای تکراری و محدود نیز در این افراد نمایان است. رفتار های تکراری به رفتار ها، فعالیت ها یا گفتار هایی اشاره دارد که بارها و بارها تکرار می گردند و رفتار های محدود کننده رفتار هایی هستند که فرد را از دنیای اطرف دور می کند و می تواند شامل عدم سازگاری با تغییر و محدودیت در علایق باشد. می توان گفت اختلال اوتیسم سطح ۳ از شدیدترین  انواع اوتیسم یا به عبارتی شدیدترین سطح اوتیسم در بین افراد می باشد.

بیماری اوتیسم در بزرگسالان

غیر عادی نیست که افراد اوتیستیک بدون تشخیص به بزرگسالی رسیده باشند.

گاهی اوقات افراد برخی از اطلاعات را در مورد اوتیسم می شنوند یا می بینند که باعث می شود فکر کنند “این شبیه من است.” سپس ممکن است تصمیم بگیرند که برای تشخیص با یک متخصص بهداشت صحبت کنند ، یا نه.

شما می توانید انتخاب کنید که به دنبال تشخیص اوتیسم باشید اگر:

  • در دوران کودکی یا نوجوانی تشخیص یک بیماری روانی یا ناتوانی ذهنی داشته اید ، اما فکر میکنید که ممکن است اوتیسم داشته باشید
  • با احساس انزوای اجتماعی و متفاوت بودن روبرو شده اید
  • کودک یا دیگر اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری اوتیسم تشخیص داده شده اند و برخی از ویژگی های اوتیسم برای شما آشنا هستند.

اگر می خواهید برای اوتیسم بررسی شوید ، می توانید:

  • با یک روانشناس با تجربه در ارزیابی و تشخیص اوتیسم صحبت کنید
  • با پزشک عمومی خود صحبت کنید
  • از پزشک عمومی خود درخواست کنید تا شما را به یک روانشناس یا روانپزشک با تجربه در ارزیابی و تشخیص اوتیسم بزرگسالان ارجاع دهد.

یک روانشناس یا روانپزشک با تجربه در ارزیابی و تشخیص اوتیسم از شما در مورد دوران کودکی و تجربیاتتان در مدرسه و بزرگسالی می پرسد. همچنین ممکن است برخی تست های روانشناختی یا روانپزشکی را انجام دهند.

همچنین ممکن است برای ارزیابی مهارتهای ارتباطی اجتماعی شما از یک آسیب شناس گفتار (که به عنوان گفتاردرمانگر نیز شناخته می شود) مشاوره گرفته شود.

همه این اطلاعات برای کمک به تشخیص اتیسم استفاده می شوند.

اگر مبتلا به بیماری اوتیسم تشخیص داده شوید ، ممکن است ذهناتن ارام شود و بفهمید که چرا احساس خاصی دارید یا اینطور رفتار می کنید. همچنین تشخیص ممکن است به شما و خانواده تان کمک کند تا چالش های پیش رویتان را درک کرده و با آنها کنار بیایید.